Verhaal

Ramadan Mubarak!

22 maart, 2023 4 Minuten Onderwijs

De Ramadan begint weer. Voor veel moslims een maand van reflectie, bezinning en vragen beantwoorden over de Ramadan. Vooral kinderen zijn heel nieuwsgierig en lekker puur zegt onze deeltijd pabo student Wissam. Hoe gaat dat eigenlijk, vasten op onze hogeschool en hoe gaat zij om met de vragen over haar religie in de klas?

Leren van elkaar 

Gelukkig hebben zowel Thomas More Hogeschool als de stagescholen respect voor de Ramadan en houden er rekening mee. Bij Thomas More is er zelfs een stilteruimte aanwezig waar je eventueel zou kunnen bidden. De meeste studenten en docenten wensen je gewoon succes, maar soms merk je wel dat niet iedereen weet wat het precies inhoudt en zijn ze er vooral ook nieuwsgierig naar. Als ik het dan uitleg, begrijpen ze het wel. En na het Suikerfeest neem ik ook vaak wat zoetigheid mee om uit te delen. Daar geniet iedereen natuurlijk van! 😉

Deeltijd student pabo

Ik heb als deeltijd student vaak in de avond les, dus dat betekent dat ik na zonsondergang tijdens de les moet eten om het vasten te verbreken. Vorig jaar tijdens de Ramadan kwam Joke van het schoolrestaurant Café 80 naar mij toe om te vragen hoe laat wij weer mogen eten zodat zij een Iftar kon organiseren voor een groepje studenten hier op school die ook vasten. En ik herinner mij nog een rekendocent die nieuwsgierig was wát wij tijdens de Ramadan eten. Toen hadden we dadels en Marokkaanse gerechtjes voor haar meegenomen. Docenten vinden het helemaal niet erg als we tijdens de les moeten eten. Dat soort dingetjes kan ik heel erg waarderen. Dan denk ik, je wordt hier echt gezien en die intentie vond ik geweldig! De docenten geven vaak ook terug: wij leren van hen, maar zij leren ook van ons! En dat is toch het mooiste wat er is!

“Waarom draag jij een hoofddoek?”

Bij Thomas More Hogeschool begin je meteen al in het eerste jaar met leren in de praktijk. “Als derdejaars pabo student heb ik al meerdere stages gelopen en ga ik op dit moment weer een nieuwe stage starten lekker dichtbij huis”. Wissam heeft al aan verschillende groepen lesgegeven en vindt tot nu toe alle klassen die ze heeft gehad wel leuk, maar neigt meer naar de middenbouw. “Kinderen zijn heel nieuwsgierig en vragen weleens: “Waarom draag je een hoofddoek” of “Ik ben wel benieuwd hoe je haar eruit ziet”? Die vinden dat heel interessant. Wissam vertelt dan met alle liefde welke kleur haar ze heeft en hoe lang het is. Daar reageren de kinderen heel leuk op: “Wauw, je hebt gewoon haar, je bent net als ik”. “Kinderen zijn zo lekker puur”, zegt Wissam lachend. “Dat vind ik ook wel het mooie aan het vak, want voor kinderen is er geen onderscheid”. Haar drijfveren om lerares te worden zijn dan ook: zorgen dat ieder kind gezien wordt en aansluiten op de behoefte die kinderen hebben.

 

Diversiteit in én voor de klas

Verder vindt Wissam het ook belangrijk dat er meer diversiteit voor de klas staat zodat er herkenbaarheid gecreëerd wordt bij kinderen die net als zij zijn of juist een ander beeld te laten zien. “Ik vind het heel mooi om uitleg te geven of iets mee te geven waar kinderen vragen over hebben”.

Wissam heeft ook stage gelopen op een Islamitische basisschool. Ze vindt het heel mooi dat de Islam meegegeven wordt aan de kinderen, maar hoeft zelf niet perse op een Islamitische school te werken, omdat ze juist die diversiteit in het onderwijs zo leuk vindt. “Ik denk dat het geloof ook een stukje opvoeding is wat je meekrijgt vanuit huis”. Daarnaast vindt Wissam het belangrijk dat de klas divers is, omdat onze samenleving dat ook is. “Ik vind het mooi als er gevraagd wordt: “Wat heb jij het weekend gedaan”?, dat daar hele verschillende antwoorden uit kunnen komen bij de kinderen en dat ze daardoor ook van elkaars religie kunnen leren. Het maakt niet uit wat je gelooft, het is altijd goed om te weten hoe dat bij anderen gaat. Om kennis te hebben en een ander te begrijpen, wil je daar een goed gesprek mee kunnen voeren. Vaak kom je er tijdens een gesprek achter dat de basis hetzelfde is en dat we allemaal niets anders willen dan vrede en respect voor en met elkaar”.

Wissam neemt niet perse haar geloof mee in haar lessen, maar zij denkt wel dat voor iedere religie geldt dat je bepaalde normen en waarden hebt zoals eerlijk zijn tegen elkaar en respect hebben voor een ander. “Dat zijn vaak dingen die je persoonlijk ook belangrijk vindt en die probeer ik wel mee te geven aan kinderen.

Quotation mark

“Het maakt niet uit wie je bent, of waar je vandaan komt, alles kan! Iedereen is gelijk. Het is goed dat je jezelf laat zien en we onszelf kunnen zijn.

Wissam Astitou - Student deeltijd pabo

Nieuwsgierig geworden?

Bij Thomas More geloven we dat iedere leraar uniek is en je met jouw verhaal en passie het verschil kan maken.

Wil jij net als Wissam ook het verschil maken als leerkracht basisonderwijs? Schrijf je in voor onze open dag. Kom rondkijken, kletsen met studenten en docenten en proef de sfeer. We zien je graag.

Schrijf je in