Verhaal

Dag van de Leraar: meester Danny aan het woord

5 oktober, 2024 5 Minuten Onderwijs

5 oktober is het de Dag van de Leraar. Hét moment om te laten zien wat het betekent om docent te zijn. En dat is meer dan alleen voor de klas staan. Een oud-student van Thomas More geeft nu les aan groep 1-2 op een basisschool in Rotterdam Zuid. Hij vertelt waarom deze dag draait om waardering voor het onderwijs. 10 vragen aan Danny Jager.

Quotation mark

Ik heb speciaal basisonderwijs gevolgd. Ik was een druk mannetje en werd nooit begrepen. Ze dachten dat ik niet kon leren en daarom vervelend was. Ik kreeg zelfs Ritalin. De realiteit was dat ik niet genoeg uitgedaagd werd.

Danny Jager - Oud-student pabo

Wat betekent het voor jou om als leraar in het zonnetje te worden gezet op de Dag van de Leraar?

‘Het is een stukje waardering voor het werk dat je doet. Soms voelt het alsof leraar een ondergewaardeerd beroep is, terwijl onderwijs echt een essentieel onderdeel is van de maatschappij. Als je op deze dag waardering krijgt, voelt dat fijn.’

Waarom vind jij het belangrijk dat we deze dag vieren?

‘Het is belangrijk dat we laten zien wie we zijn en wat we kunnen. Zo komt er ook media-aandacht. Er zijn in onze branche te veel tekorten. Maar we hebben geen kantoorbaan: als we een dag ons werk niet doen, heeft dat gelijk effect. Het gaat echt om impact op kinderlevens.’

Waarom wilde je leraar worden en waarom koos je voor werken met kleuters?

‘Ik heb speciaal basisonderwijs gevolgd. Ik was een druk mannetje en werd nooit begrepen. Ze dachten dat ik niet kon leren en daarom vervelend was. Ik kreeg zelfs Ritalin. De realiteit was dat ik niet genoeg uitgedaagd werd. In groep vijf kreeg ik een juf die me begreep. Ik stopte met de Ritalin en ging leren. Vanaf toen wist ik: ik wil wat betekenen voor kinderen die wat extra’s nodig hebben. Kinderen die niet binnen de lijntjes kleuren.

Nu geef ik graag les aan de kleuters – het spelenderwijs leren en ontdekken trekt me erg aan. Ik vind het bijvoorbeeld leuk om de buitenwereld de klas in te halen. Ze leren daar zo veel van.’

Wat motiveert jou om elke dag weer met enthousiasme voor de klas te staan?

‘De lachende kinderen, weten dat ze met plezier naar school komen. En als ik dan van ouders hoor dat ze met hele verhalen thuiskomen over wat de meester nu heeft bedacht… Dat is mooi. Tegelijkertijd weet ik ook dat er kinderen zijn die mijn hulp nodig hebben. Ik ben een leraar voor de hele basisschool. Niet alleen mijn eigen klas. En dat weten ze. Zo zijn er ook kinderen uit groep 8 die even langslopen om een praatje met ‘Meester Danny’ te maken.’

Welke momenten in de klas maken jou als leraar trots?

‘Als een thema helemaal aansluit bij de groep en kinderen echt in alle hoeken van de klas helemaal geconcentreerd bezig zijn. Dan kan ik wel tien minuten staan kijken en genieten van spelende en werkende kinderen.’

Heb je buiten het lesgeven nog andere passies of ervaringen die je inzet om jouw leerlingen te inspireren?

‘Ik vind sporten heel fijn en heb lang selectievoetbal gedaan. Om daar verder te komen, heb je elkaar nodig. In je eentje ga je sneller, maar met je team win je. Dat geef ik mijn kleuters graag mee. Ik ben ook KiVa-coördinator, dat is een sociaal-emotionele methode waarbij je kinderen leert om positief met elkaar om te gaan. Ik vind het belangrijk dat ze weten dat iedereen anders en uniek is. De een is populair, de ander wat minder. En toch moeten we met z’n allen door een deur.’

Welke vaardigheden wil je de kleuters meegeven voordat ze naar de volgende groep gaan?

‘Eigenlijk dat wat ik net zei. We zijn samen een groep en we willen het fijn hebben met elkaar. Ook moeten kinderen lekker zichzelf zijn. Creativiteit is daarbij heel belangrijk. Want kinderen leren door creatief na te denken. Als wij continu zeggen wat ze moeten doen, dan worden ze computertjes die dat kwijtraken. Zonde. Ieder kind is uniek. Iedereen heeft z’n eigen kwaliteit en dat moet erkend worden.’

Hoe zorg jij ervoor dat elke leerling zich gezien en gehoord voelt in jouw klas?

‘Ik zit nooit stil en loop altijd rond in de klas. Mijn pauze is pas om kwart over twee als de kinderen naar huis gaan. Tot die tijd ben ik er voor de kinderen, met de kinderen en bij de kinderen. Ik geef ze de blijk: ik zie je, hoor je en je kunt bij mij terecht. Niet alleen voor mijn eigen groep overigens, ook als ik een ander kind op de gang zie die echt niet lekker in z’n vel zit. Ik geef dan even een tikje op de schouder of een briefje dat ik altijd klaarsta om te praten.’

Wat betekent het voor jou om leraar te zijn, en hoe zou jij de rol van een leraar omschrijven?

‘Het beste wat er is, naast mijn pasgeboren zoontje natuurlijk, haha! Het is het fijnste gevoel om iedere ochtend naar een school te gaan waarvan je weet dat kinderen echt op je zitten te wachten. Wel zie ik helaas de rol van een leraar meer richting opvoeden gaan, en minder naar het didactische. Ouders hebben er minder tijd voor. Als leraar zie je het kind toch het vaakst in de week, je bent een van de grootste voorbeeldfuncties in hun leven.’

Als je vooruitkijkt, wat wens je het onderwijs toe voor de komende jaren en welke rol hoop jij daarin als leraar te spelen?

‘Ik wens dat er meer leerkrachten komen om het tekort te vullen. Meer leerkrachten die hun hart, ziel en zaligheid erin gooien. Zo kunnen de groepen kleiner en het onderwijs omhoog. Ik ga daarnaast de opleiding tot gedragsspecialist volgen. Gedrag is nu niet toereikend. Ik wil niet zozeer met het kind bezig zijn, maar juist de collega’s leren hiermee om te gaan. Uiteindelijk wil ik het onderwijs veranderen door hen te helpen, coachen en te begeleiden. Er zit namelijk altijd iets achter het gedrag dat een kind laat zien.’

Nieuwsgierig geworden?

Wil jij na het verhaal van Danny zelf ontdekken of het leerkrachtvlammetje in jou zit? Of wil je weten hoe jouw ontdekkingsreis er op onze hogeschool uitziet? Schrijf je in voor onze open dag. Kom rondkijken, kletsen met studenten en docenten en proef de sfeer. We zien je graag!

 

Schrijf je in