Verhaal

In gesprek met Estelle

8 december, 2022 3 minutes Onderwijs

Trots op het werk dat ze doet! Estelle (31) werkt sinds september 2021 bij ons op de Thomas More Hogeschool, maar heeft hiervoor 10 jaar op een basisschool gewerkt als leerkracht. Haar twee kinderen, familie en vrienden zijn belangrijk in haar leven. Haar steun en toeverlaat. En steun is iets waar ze zich dagelijks mee bezighoudt. Estelle is more than a teacher.

Iedereen een eerlijke kans

Estelle werkt achter de receptie, begeleidt studenten in het mentorproject ‘Mentoren op Zuid’ en is actief in de werving. Voordat ze bij ons binnenstapte heeft ze 10 jaar vol passie op basisschool de Valentijnschool in Delfshaven gewerkt. Ze keek altijd om zich heen op school en in de buurt en kwam er zo achter dat er nog onwijs veel armoede is in Rotterdam. Ze denkt zelfs in heel Nederland en is bij haar leerlingen hierop gaan letten. Iedereen verdient een eerlijke kans op een goede basis in het leven en daarom ondernam ze actie!

Naast lesgeven kwam ze samen met haar partner Sahila el Barkany en startte de Stichting EsSaJo tegen armoede. Het begon met spullen inzamelen voor 15 gezinnen, maar na 6 maanden was dit al voor 150 gezinnen. Dit was 4 jaar geleden en ondertussen hebben ze een eigen pand in Rotterdam en helpen honderden gezinnen. Op deze manier wil ze blijven bijdragen aan een verschil in het leven van kinderen en van hun ouders/verzorgers. “En daar ben ik naast mijn moederschap enorm trots op.”

“Iedereen kan een verschil maken, dus begin klein. Het groeit vanzelf naar het helpen van zoveel mogelijk mensen, zodat ze een goede basis krijgen in het dagelijkse leven. Zo winnen ze het vertrouwen terug en voelen zich geliefd en welkom. Ik hoop dat mensen op deze manier ook geïnspireerd worden van iedereen om zich heen. Daarnaast hoopt ze op de Thomas More Hogeschool de huidige studenten het inzicht te geven om het een-op-een moment met kinderen weer terug te laten keren. Dan herken en ontdek je sneller signalen van dergelijke situaties.”

Quotation mark

Leerkracht-onderzoeker Haitske de Visser rondde de ALO en de pabo af en werkt als leerkracht op een Rotterdamse basisschool. Ook is zij werkzaam als coach voor zij-instromers. Binnen het lectoraat doet zij onderzoek naar de autonomie van leraren en kinderen in het krachtenveld van de digitale transformatie, met een focus op de bovenbouw.

Haitske de Visser - Leerkracht-onderzoeker

Leraarschap

Welke opleiding ze toentertijd wilde doen, wist ze niet omdat ze al op haar 14de een richting moest kiezen. Ze koos na de middelbare school voor de sportopleiding, omdat ze sporten leuk vond. Maar na een tijdje kwam ze erachter dat ze met kinderen wilde werken, is in het basisonderwijs terecht gekomen en dit was een schot in de roos!

“Het is zoveel meer dan alleen leerkracht zijn. Je bent een voorbeeld, een steun, een vriend, een ouder, een broer/zus.” Openstaan voor iedereen zijn mening en verhaal is volgens Estelle een eigenschap die iedere leerkracht zou moeten hebben. “De kracht zit in het geven van individuele aandacht aan ieder kind.”

Daarnaast vindt ze dat iedereen dezelfde kansen verdient in het leven. Daarom koos Estelle om te werken op onze hogeschool zodat ze dat bij kan brengen aan de docenten van de toekomst. “Ik hoop dat ik op Thomas More Hogeschool de huidige studenten het een-op-een moment met kinderen weer terug kan laten keren. Zodat in de toekomst onderwijs meer kijkt naar de kinderen in plaats van hoe het ‘moet’ en ‘hoort’. Dan worden situaties sneller gesignaleerd.

Nieuwsgierig geworden?

Wil jij na het verhaal van Estelle zelf ontdekken of het leerkrachtvlammetje in jou zit en weten hoe jouw ontdekkingsreis er op onze hogeschool uit ziet? Schrijf je hieronder in voor één onze open dagen, kom rondkijken, kletsen met studenten en docenten en proef de sfeer.

Schrijf je in
01 Jan