Verhaal

In gesprek met Bente

6 maart, 2023 3 Minuten Onderwijs

“Probeer het gewoon” – dat is het motto van Bente Boer. Op jonge leeftijd hoorde ze van haar leerkracht in groep acht dat ze geen hoge verwachtingen van zichzelf moest hebben. Ze zou een ‘kaderkind’ zijn, en kon vmbo-t wel uit haar hoofd zetten. Maar dát liet ze niet gebeuren. Ze had namelijk andere plannen. Inmiddels is ze auto- en kartcoureur, valt ze in de prijzen bij de kampioenschappen én volgt ze een opleiding aan Thomas More Hogeschool. Bente is more than a teacher.

“Racen is heel belangrijk voor me,” zegt Bente. “Ik ben actief in de kart- en autosport en race op hoog niveau in een Mazda MX5. Daarnaast geef ik ook kartlessen aan kinderen vanaf 5 jaar en autosportlessen aan kinderen vanaf 10 jaar.” De autosport heeft iets magisch volgens Bente: de snelheid, de adrenaline en de spanning. “Het is fantastisch om het randje op te zoeken en het beste van jezelf en de auto te vragen.”

Iets betekenen voor anderen

De racesport is er bij haar met de paplepel in gegoten – haar ouders zaten altijd al in de racewereld. Toch wilde ze zelf liever balletdanseres of leerkracht worden. Haar balletcarrière had een abrupt einde door een knieblessure, waardoor het Nationale Ballet van de baan was. Toen ze vervolgens tijdens een verhuizing samen met haar vader een kart vond, gingen ze deze samen opbouwen. Het wakkerde de interesse in de racesport aan en liet het balletje rollen. Toch bleef het docentschap al die tijd ook kriebelen, dit was namelijk een andere droom van haar. Ze wil graag iets betekenen voor anderen: “Ik heb mensen altijd al interessant gevonden. Iedereen is zo verschillend. Er zijn zoveel manieren om elkaar te benaderen. Ik vind het mooi om inhoud te geven aan iemands leven. En dat kan als je leerkracht bent. Ik wil zo’n juf zijn waarmee je elke dag een ander avontuur beleeft en veel van leert.”

Twee passies komen samen

Het combineren van haar studie en het racen is soms een lastige puzzel. Zeker als ze verslagen moet schrijven, lesvoorbereiding maakt en ook nog ‘even’ een wedstrijd rijdt. Toch slaagt ze er altijd in. En beter nog: ze neemt de leerlingen mee in haar passie: “Ik gaf al een paar keer een rekenles over het racen. Dan zeg ik dat ik een nieuwe raceoutfit nodig heb en hoeveel dat kost. Samen rekenen we uit of ik genoeg geld heb. Maar ook andere vaardigheden, zoals het plannen, komen aan de orde. Als iemand tegen mij zegt dat het niet kan of past in een planning, dan zeg ik: zullen we samen even kijken? En dan pak ik mijn agenda erbij. Het werkt motiverend voor de leerlingen als ze een voorbeeld zien waar het kan.”

Quotation mark

Ik wil iedereen stimuleren iets te proberen waar ze interesse in hebben en een juf zijn waarmee je mooie avonturen beleeft.

Bente Boer - Student voltijd pabo

Stimuleren om iets te doen

Een positief voorbeeld voor Bente is belangrijk. Haar basisschoolleerkracht van groep acht deed destijds namelijk precies het tegenovergestelde. Hij zei haar dat ze niet veel kon bereiken en dat ze het vmbo-t uit haar hoofd moest zetten. Maar in plaats van bij de pakken neerzitten, zette ze haar schouders eronder. Bente: “Ik wilde hem het tegendeel bewijzen. Maar ik denk dat er ook kinderen zijn die hier gedemotiveerd van worden. Ik wil dat anders doen in de klas. Ik probeer iedereen te stimuleren om het gewoon te proberen. Het is oké als het niet lukt, maar probéér het gewoon. Dat heeft mij ook nooit tegengehouden.”

Nieuwsgierig geworden?

Wil jij na het verhaal van Bente zelf ontdekken of het leerkrachtvlammetje in jou zit? Of wil je weten hoe jouw ontdekkingsreis er op onze hogeschool uitziet? Schrijf je in voor onze open dag. Kom rondkijken, kletsen met studenten en docenten en proef de sfeer. We zien je graag!

Schrijf je in