Studenten stimuleren ruimtelijk denken van kleuters met ‘ontdekhoeken’ in de klas: een terugblik op een onderzoek van de TU Delft.
Oefening baart kunst
Steeds meer beleidsmakers, scholen en ouders realiseren dat het belangrijk is om van jongs af aan ruimtelijk denken te ontwikkelen. Oefening baart kunst. Ruimtelijk uitdagend spel vindt veel plaats in de kleuterklas, denk aan spelen met blokken, kiekeboe, verstoppertje spelen, zelf cadeautjes inpakken en de weg zoeken aan de hand van instructies.
Leerkrachten in veel landen bieden deze taken niet bewust aan vanuit het leerdoel van ruimtelijk denken. Ook krijgen kleuters relatief weinig steun bij het ontwikkelen van hun ruimtelijk denken. Uit onderzoek weten we dat het veelvuldig gebruik van ruimtelijke woorden zoals “op” en “onder” en gebruik van gebaren ruimtelijk inzicht stimuleert.
In een gezamenlijk project van de Thomas More Hogeschool en het Wetenschapsknooppunt van de TU Delft, hebben acht pabo-studenten hoeken ontworpen waarin kleuters op een speelse en onderzoekende manier hun ruimtelijk inzicht konden ontwikkelen. Deze pabo-studenten hebben hoeken en activiteiten samen ontworpen, uitgeprobeerd op twee scholen en via reflectie veel inzicht gekregen in het ontwerpen van ruimtelijk uitdagende taken en het ondersteunen daarvan via ruimtelijke taal en gebaren.