Het project wordt geleid door dr. Evert Bisschop Boele (Hanze, Groningen), in samenwerking met dr. Hester IJsseling (Thomas More Hogeschool, Rotterdam), dr. Corina van Doodewaard (Hogeschool Windesheim, Zwolle) en prof. dr. Gert-Jan van der Heiden (Radboud Universiteit, Nijmegen). Van de hogescholen zijn daarnaast dr. Corinne van Beilen en drs. Astrid Rass (Hanze), dr. Spark van Beurden (Thomas More) en Biek Leissner MA (Windesheim) aan het project verbonden. Ook zijn verschillende partners uit het onderwijsveld betrokken, waaronder RVKO (Rotterdam), Stichting SchOOL (Lelystad) en VRIJDAG (Groningen).
Vraagstelling
Hoe kan fenomenologie helpen om de vraag naar goed onderwijs fundamenteel opnieuw te stellen, en zo een ander geluid bieden naast het huidige, sterk op meetbaarheid gerichte discours?
Doel
Het doel is om een nieuw, aanvullend verhaal te ontwikkelen over wat goed onderwijs kan zijn. Een verhaal dat recht doet aan de dagelijkse werkelijkheid van docenten en leerlingen, en dat helpt om onderwijs te zien als meer dan alleen kennisoverdracht: als een plek waar kinderen zich ontwikkelen tot unieke mensen-in-de-wereld.
Impact
Het project wil het gesprek over goed onderwijs verbreden. Leraren worden ondersteund om in de klas ruimte te maken voor het onverwachte en het persoonlijke. Lerarenopleidingen krijgen handvatten om dit perspectief mee te nemen in hun programma’s. Zo kan het project bijdragen aan meer betekenisvol en duurzaam onderwijs, en aan meer waardering voor het leraarschap.
Resultaten
Het onderzoek levert wetenschappelijke publicaties en praktijkgerichte artikelen op, maar ook een symposium. Belangrijker nog: er ontstaan leergemeenschappen waarin leraren en onderzoekers samen nieuwe praktijken ontwikkelen.
Valorisatie
De inzichten worden verspreid via partnerscholen, lerarenopleidingen, en netwerken in het onderwijsveld.