Nieuws

Fundamentally Re-Adressing ‘Good Education’

2 december, 2025 3 Minuten Onderzoek

Wat is goed onderwijs? Het is een vraag die al decennialang het onderwijsveld bezighoudt. Het dominante idee daarover legt de nadruk op het efficiënt en effectief overdragen van kennis en vaardigheden. Maar daarmee dreigen andere dimensies van onderwijs, zoals de vorming van kinderen tot unieke mensen-in-de-wereld, naar de achtergrond te verdwijnen. Hoe zorgen we ervoor dat het gesprek over wat ‘goed onderwijs’ is op gang blijft?

Foto: Designed by Freepik

FRAGE

Met het project Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE) willen onderzoekers dit gesprek nieuw leven inblazen. Het vijfjarige project, dat op 1 november 2025 van start is gegaan, is mogelijk dankzij een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in het programma ‘EdVenturous Questions’.

Het doel is om het counternarratief voor het dominante intrumenteel-technische perspectief op onderwijs door te ontwikkelen om zo een vruchtbare dialoog over wat we verstaan onder ‘goed onderwijs’ te stimuleren.  In het onderzoek worden fundamentele inzichten uit de fenomenologie verbonden aan de praktijk van het lesgeven. Dit wordt onder andere gedaan door in leergemeenschappen met leraren en onderzoekers te reflecteren op de dagelijkse onderwijspraktijk.

Hester IJsseling (lector Professionaliseren met hart en ziel) en onderzoeker Spark van Beurden zijn vanuit het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel (Thomas More Hogeschool Rotterdam) betrokken bij dit onderzoek. Dit project vindt plaats in nauwe samenwerking met onderzoekers van het lectoraat Kunsteducatie van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving van Hanze (Groningen), Hogeschool Windesheim (Zwolle) en Radboud Universiteit (Nijmegen). Daarnaast wordt samengewerkt met onder meer de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO), Stichting SchOOL Lelystad, VRIJDAG Groningen, Stichting NIVOZ Rotterdam en het Instituut Ecologische Pedagogiek van de Hogeschool Utrecht.

Partners

Het project wordt geleid door dr. Evert Bisschop Boele (Hanze, Groningen), in samenwerking met dr. Hester IJsseling (Thomas More Hogeschool, Rotterdam), dr. Corina van Doodewaard (Hogeschool Windesheim, Zwolle) en prof. dr. Gert-Jan van der Heiden (Radboud Universiteit, Nijmegen). Van de hogescholen zijn daarnaast dr. Corinne van Beilen en drs. Astrid Rass (Hanze), dr. Spark van Beurden (Thomas More) en Biek Leissner MA (Windesheim) aan het project verbonden. Ook zijn verschillende partners uit het onderwijsveld betrokken, waaronder RVKO (Rotterdam), Stichting SchOOL (Lelystad) en VRIJDAG (Groningen).

Vraagstelling

Hoe kan fenomenologie helpen om de vraag naar goed onderwijs fundamenteel opnieuw te stellen, en zo een ander geluid bieden naast het huidige, sterk op meetbaarheid gerichte discours?

Doel

Het doel is om een nieuw, aanvullend verhaal te ontwikkelen over wat goed onderwijs kan zijn. Een verhaal dat recht doet aan de dagelijkse werkelijkheid van docenten en leerlingen, en dat helpt om onderwijs te zien als meer dan alleen kennisoverdracht: als een plek waar kinderen zich ontwikkelen tot unieke mensen-in-de-wereld.

Impact

Het project wil het gesprek over goed onderwijs verbreden. Leraren worden ondersteund om in de klas ruimte te maken voor het onverwachte en het persoonlijke. Lerarenopleidingen krijgen handvatten om dit perspectief mee te nemen in hun programma’s. Zo kan het project bijdragen aan meer betekenisvol en duurzaam onderwijs, en aan meer waardering voor het leraarschap.

Resultaten

Het onderzoek levert wetenschappelijke publicaties en praktijkgerichte artikelen op, maar ook een symposium. Belangrijker nog: er ontstaan leergemeenschappen waarin leraren en onderzoekers samen nieuwe praktijken ontwikkelen.

Valorisatie

De inzichten worden verspreid via partnerscholen, lerarenopleidingen, en netwerken in het onderwijsveld.