Jonge kinderen verbazen zich over alles in de wereld om hen heen. De wereld is klein, en toch groot genoeg om veel nieuwe dingen te leren die belangrijk zijn. Aan ons leerkrachten is het de taak om kinderen te vormen tot nieuwsgierige, onderzoek- en ontwerpgerichte mensen. Mensen die zich verwonderen, die vragen durven te stellen en actie ondernemen. Tijdens deze minor zet je het kind, zijn omgeving en die van de school centraal.
Leren buiten het leslokaal
Zie jij de wereld om je heen ook als een grote rijke leeromgeving waarin kinderen een plek moeten vinden? Maak jij hen graag nieuwsgierig naar hoe op een andere manier kunnen leren, zonder dat ze het zelf doorhebben? Zie jij leerlingen ook als maker van de toekomst, niet als gebruiker? Dan is de minor ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL)’ echt iets voor jou.
Onderwijs in en uit de omgeving
Je gebruikt de didactiek van het onderzoeken en ontwerpend leren om met de leerlingen antwoorden en oplossingen te vinden op vragen en uitdagingen in de wereld. Je leer hoe je onderwijs in en uit de omgeving kunt bieden. Zo lever je een effectieve bijdrage aan de cognitieve, sociale en persoonlijke ontwikkeling van jouw leerlingen. Leerlingen willen graag leren van nu en ze willen voorbereid zijn op de toekomst. Daarom werk je in deze minor met de sustainable development goals (SDG’s) die ontwikkeld zijn door de VN.
Jouw eigen kijk op onderwijs
In deze minor werken we aan jouw eigen kijk op onderwijs. Je ontwikkelt een beeld op de mogelijkheden en de meerwaarde van onderzoekend en ontwerpend leren en buitenonderwijs. In de minor bereiden we jouw kennis over motiverende lesopeningen, contextrijke taal- en rekenleeromgevingen, vakgeïntegreerde lessen uit. Daarnaast krijg je kennis en vaardigheden over doelgericht reflecteren met leerlingen. Doordat je werkt met beproefde toolboxen en wetenschappelijk onderbouwde werkwijzen heb jij aan het eind van deze minor je vaardigheden om kinderen te motiveren, enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken vergaand ontwikkeld. Je hebt gewerkt aan je eigen creativiteit en die van jouw leerlingen. Je maakt gebruik van verschillende toolboxen voor succesvolle lesopeningen en reflectiemogelijkheden.
Inhoud en studiebelasting
Je start de minor als coördinator van 1 dagdeel van het onderzoekend en ontwerpende introductieproject. In het kader daarvan coach en begeleid je eerstejaars ook naar een creatief en wereldwijs onderwijsproduct. Door jouw procesbegeleiding van de werkweek schoolomgeving oefen je met het stellen van vragen en het integreren van de omgeving in onderwijs concepten. Regelmatig komen experts hun kennis over OOL en taal, OOL en rekenen, OOL en breinvriendelijk onderwijs, OOL en SDG’s met ons delen en krijgen we les in het buitenlab.
Na de inhoudelijke colleges ontwikkel je een naslagwerk die je gebruik voor de onderbouwing van je visie. Daarna ontwerp je lessen bij de colleges taal, rekenen, de SDG’s, ontwikkel je een leskist voor diergaarde Blijdorp en GO Dare en verzorg je zelf OOL-lessen in de omgeving op een school naar keuze. Voor deze school ontwikkel jij je meesterstuk dat een bewijsstuk vormt in jouw visie op onderzoekend en ontwerpend leren in de schoolomgeving.
Leerdoelen, studiebelasting en aanmelden
Leerdoelen
In deze minor ontwikkel jij je eigen visie op onderzoekend en ontwerpend leren en
omgevingsonderwijs.
- Je ervaart wat onderzoekend en ontwerpend leren en omgeving doet met de motivatie van kinderen;
- Je leert hoe je onderzoekend en ontwerpend leren in relatie tot de omgeving op een effectieve manier kunt inzetten;
- Je weet hoe je hogere orde denkvragen kunt maken;
- Je weet wat de meerwaarde van onderzoekend en ontwerpend leren in de schoolomgeving voor jouw onderwijs is;
- Je ontwikkelt een positieve houding tav W&T en omgevingsonderwijs;
- Je wordt W&T ambassadeur op jouw school en weet hoe jij jouw kennis over onderzoekend en ontwerpend leren kan overdragen aan jouw team.
Duur
Van september tot maart
Studiebelasting
Iedere woensdagmiddag (en soms een hele woensdag) op Thomas More Hogeschool
Is de minor Onderzoekend en ontwerpend leren iets voor jou?
- Je ontwerpt onderzoekend en ontwerpend leren producten die je test op een school die je zelf zoekt. Ook scholen voor het doen van een onderzoek over onderzoekend en ontwerpend leren benader je zelf. Het product of onderzoek is eigendom van Thomas More Hogeschool;
- Je vindt het prettig en leerzaam om jouw ontwikkeling aan medestudenten te tonen en deze met ze te bespreken. Je deelt jouw ontwikkeling met je medestudenten en jongerejaars studenten;
- Je bent bereid om een groep jongerejaars te coachen;
- Je neemt deel aan activiteiten die erop gericht zijn om het onderwijs in zijn algemeenheid en de partnerscholen van Thomas More Hogeschool in het bijzonder naar een hoger niveau te helpen.
Zit je nog steeds ‘ja’ te knikken? Neem dan contact op voor meer informatie.
Agenda
Deeltijd
18:45 - 21:00 RotterdamVoltijd
09:00 - 14:30 RotterdamVoltijd en deeltijd
17:00 - 20:00 RotterdamMeld je aan voor de open dag
Benieuwd naar jouw reis tot leerkracht bij onze pabo? Ontdek het zelf tijdens de volgende open dag. Onze hogeschool is dan een speelveld van experiences, voorlichtingen, een pabo markt en nog veel meer. Je vindt ons op 300 meter van Rotterdam Centraal Station. Voel je welkom en meld je aan!