Studiejaar 2025-2026

Praktische zaken

Om je inschrijving compleet te maken, moet je via Studielink een digitale machtiging afgeven voor de betaling van je collegegeld. Dit kan vanaf 1 april (voor september-instroom) of 1 oktober (voor februari-instroom). Zorg ervoor dat dit vóór 31 augustus (voor september-instroom) of vóór 31 januari (voor februari-instroom) geregeld is. Als iemand anders jouw collegegeld betaalt, moet diegene de machtiging op tijd bevestigen. Schrijf je je voor deze datum uit? Dan wordt je machtiging automatisch geannuleerd.

Wil je je inschrijving definitief maken? Zorg er dan voor dat je via Studielink een digitale machtiging afgeeft voor de betaling van je collegegeld.

Belangrijke data:

  • Voor instroom in september kun je je machtiging vanaf 1 april afgeven.
  • Voor instroom in februari kan dit vanaf 1 oktober.
  • De machtiging moet uiterlijk op 31 augustus (septemberinstroom) of 31 januari (februari-instroom) zijn afgegeven.

Uitschrijven?
Schrijf je je vóór 31 augustus of 31 januari uit? Dan vervalt je afgegeven digitale machtiging automatisch.

Klik hier voor meer informatie over de digitale machtiging.

Het collegegeld voor het nieuwe studiejaar is vastgesteld door het Ministerie van Onderwijs:

Voltijd: €2.601,-
Deeltijd: (wordt nog bekendgemaakt)
Instellingscollegegeld (voor studenten die geen recht hebben op het wettelijk collegegeld) wordt later bekendgemaakt. Medio juli vind je op deze pagina de inschrijfvoorwaarden en meer details over het collegegeld.

Voltijd: Tijdens de eerste jaren van je studie organiseren we allerlei activiteiten zoals een introductiekamp en excursies. Hiervoor vragen we een studentbijdrage van ongeveer €220,-. Meer informatie hierover krijg je aan het begin van het studiejaar, maar reserveer dit bedrag alvast.

Studieboeken voltijd
Reserveer voor de verplichte literatuur ongeveer €850 voor het eerste studiejaar.

Studieboeken deeltijd
Reserveer voor de verplichte literatuur ongeveer €500 per jaar. Koop je boeken pas als je de cursus ook daadwerkelijk krijgt.

Tweedehands/ digitale boeken

We do more, we give more! Voor tweedehandsboeken check je het beste onze Facebook groep Thomas More Bookclub. Hier doneren of verkopen onze net afgestudeerden studenten hun studieboeken. Plaats gerust een berichtje naar welke boeken je op zoek bent of reageer op het aanbod wat al online staat*. Ook andere aanbieders bieden tweedehands boeken aan. Let er in alle gevallen goed op dat je de juiste druk aanschaft. Ook kun je er ook voor kiezen boeken digitaal aan te schaffen.

*Thomas More Hogeschool biedt hier enkel een platform voor het uitwisselen van studieboeken tussen studenten. Wij zijn geen verkopende partij en daarmee niet aansprakelijk.

Om te starten aan de opleiding heb je een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig. Zorg ervoor dat deze niet ouder is dan drie maanden bij de start van je studie en dat deze is gescreend op onderwijsprofiel 60.

Meer info over het aanvragen van je VOG kun je binnenkort hier vinden.
Zodra je de VOG hebt ontvangen, upload je deze in Osiris Aanmeld met de inloggegevens die je eerder hebt ontvangen.

De handleiding volgt

Bij Thomas More heb je toegang tot EBSCO HOST, een uitgebreide landelijke databank met vakliteratuur. Om hiervan gebruik te maken, heb je een lidmaatschap nodig van de Centrale Bibliotheek Rotterdam en/of de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

We werken nauw samen met de Centrale Bibliotheek Rotterdam. Met een bibliotheekpas kun je gebruik maken van hun materialen én de collectie in onze Onderwijswerkplaats (OWP).

Heb je via Studielink aangegeven dat wij een gratis bibliotheekpas voor je mogen aanvragen? Dan regelen we dat graag voor je! Zo heb jij direct toegang tot alle vakliteratuur die je nodig hebt.

Studentenwelzijn

Studentenwelzijn

Het starten van een studie kan soms best een uitdaging zijn. Heb je ondersteuning nodig of verwacht je tegen zaken aan te lopen die je studie kunnen beïnvloeden? Neem dan gerust contact op met onze decanen Brigitte of Jorinde (decaan@thomasmorehs.nl) of schoolmaatschappelijk werker Shanuska (s.lachman@thomasmorehs.nl) Heb je een functiebeperking, zoals bijvoorbeeld dyslexie? Laat het ons weten via toelating@thomasmorehs.nl. Als je bent toegelaten, nodigen we je uit voor een gesprek waarin we jouw situatie bespreken. Neem relevante documenten mee, zodat we een Verklaring Bijzondere Omstandigheden (VBO) kunnen opstellen. Deze verklaring wordt voorgelegd aan de Examencommissie, die beslist over eventuele extra toetstijd of andere aanpassingen.

Bekijk hier meer over

Start studiejaar 2025-2026

Voltijd jaar 1

Ben je al nieuwsgierig naar je medestudenten? Op woensdag 4 juni 2025 van 15.00-15.45 organiseren we een koffiedate voor alle aankomende studenten. Dit is de perfecte kans om alvast wat van je studiegenoten te ontmoeten en eventuele zenuwen voor de start van het studiejaar weg te nemen. Het team van studentzaken zal er ook zijn, klaar om al je laatste vragen te beantwoorden. Meld je aan via deze link.

Introductiebijeenkomst

Ieder studiejaar trappen we gezamenlijk af met een gezellige introductiedag. Op deze dag ontmoet je medestudenten en maken we je wegwijs in de hogeschool. Ook krijg je meer informatie over het introductiekamp en de structuur van jouw studiejaar. We gaan er met elkaar een onvergetelijke introductieperiode van maken!

  • Voltijd 4 jaar
    Maandag 1 september 2025
  • Voltijd 3 jaar
    Maandag 1 september 2025

Introductiekamp

Volgens onze studenten de leukste start van jouw reis tot leerkracht basisonderwijs: het introductiekamp. Tijdens deze tweedaagse reis start jouw ontdekkingstocht in het onderwijs. Je verkent je toekomstige werk, laat je creativiteit en nieuwsgierigheid zien en leert je studiegenoten en docenten/ begeleiders beter kennen.

De exacte details over het introkamp volgen. Dit zijn de zaken die we nu al met je willen delen:

    • datum: maandag 8 september t/m woensdag 10 september
    • locatie: Baarlo, kasteel de Berckt
    • vervoer: openbaar vervoer + touringcar

Check onze Instagram om alvast een beetje in de stemming te komen, zo krijg je een indruk van het introkamp van vorig jaar.

Ben je verhinderd?

Het introductiekamp is een verplicht onderdeel van het onderwijsprogramma. Als je door omstandigheden niet mee kunt, dan kun je dit tot twee weken vóór vertrek doorgeven aan Josanne de Koster, teamleider Propedeusefase (j.dekoster@thomasmorehs.nl) en worden de kampkosten niet in rekening gebracht. Vanaf twee weken voor vertrek houden wij rekening met je komst en worden de kampkosten volledig in rekening gebracht.

Boekenlijst

In de boekenlijst wordt onderscheid gemaakt tussen ‘verplichte’ en ‘aanbevolen’ literatuur. De verplichte literatuur is noodzakelijk voor het volgen van de colleges. De aanbevolen literatuur op de boekenlijst behoort niet tot de verplichte lesstof. Schaf deze pas aan nadat je hebt overlegd met de docent. In onze Onderwijswerkplaats (OWP) kun je ook een exemplaar van de verplichte boeken lenen of inkijken.

Boeken bestellen

Je kunt de boeken online bestellen bij Studie Bijdehand.
De linkjes naar de boekenlijsten volgen nog. LET OP! Onderstaand zijn de boekenlijsten van vorig studiejaar, zo krijg je vast een indruk. Wacht met bestellen totdat de juiste boekenlijst hier online staat.

  • Voorbeeldlijst Voltijd 4 jaar 2023-2024  (VR-1): boekenlijst 
  • Voorbeeldlijst Voltijd 3 jaar 2023-2024 (VC-1): boekenlijst

 

Kosten studieboeken

Reserveer voor de verplichte literatuur ongeveer € 800 voor het eerste studiejaar.

Tweedehands/ digitale boeken

We do more, we give more! Voor tweedehandsboeken check je het beste onze Facebook groep Thomas More Bookclub. Hier doneren of verkopen onze net afgestudeerden studenten hun studieboeken. Plaats gerust een berichtje naar welke boeken je op zoek bent of reageer op het aanbod wat al online staat*. Ook andere aanbieders bieden tweedehands boeken aan. Let er in alle gevallen goed op dat je de juiste druk aanschaft. Ook kun je er ook voor kiezen boeken digitaal aan te schaffen.

*Thomas More Hogeschool biedt hier enkel een platform voor het uitwisselen van studieboeken tussen studenten. Wij zijn geen verkopende partij en daarmee niet aansprakelijk.

Café 80

Op de eerste verdieping van de Hogeschool vind je ons gezellige Café 80. Bestel hier je bakkie koffie, vers croissantje of gezonde lunch en neem even een pauze van je studie. Bij lekker weer zijn de deuren naar het terras open en zit je heerlijk in de zon.

cafe 80

Maak kennis met onze mooie en gezellige stad en met je medestudenten. Tijdens de introductieperiode worden er op initiatief van de gemeente door mbo, hbo en wo instellingen verschillende toffe activiteiten georganiseerd om jou welkom te heetten in de stad.

Later volgt het programma, zodat je je aan kunt melden voor events en andere kennismakingsactiviteiten in Rotterdam.

Daarnaast zijn wij een mooie samenwerking gestart met Netwerk Nieuw Rotterdam. Bij Netwerk Nieuw Rotterdam werken ze samen met jou aan het opbouwen van een sociaal netwerk en het ontwikkelen van nieuwe (sociale) vaardigheden. Je raakt positief betrokken bij de samenleving en ontdekt welke waardevolle bijdrage jij kunt brengen. Check ook de agenda vol met activiteiten om jezelf te ontwikkelen, vrienden te maken en anderen te helpen.

Start studiejaar 2025-2026

Deeltijd jaar 1

Introductiebijeenkomst

Ieder studiejaar trappen we gezamenlijk af met een introductieavond. Op deze avond ontmoet je je PRO-begeleider en je medestudenten, maak je kennis met de veelzijdigheid van jouw rol als leerkracht en met de verschillende digitale tools die we inzetten bij jouw studiebegeleiding. Het klopt dat dit mogelijk éénmalig niet op jouw lesdag is.

Deeltijd (regulier, compact en zij-instroom)
Voor februari instroom: dinsdag 28 januari van 18.30h tot 21.30h
Voor september instroom: in de week van 25 augustus, exacte datum volgt.

Start studiejaar
Op de datum die volgt (afhankelijk van de indeling van jouw lesdag) start het echte studiejaar. Deze dag zal in het teken staan van een studieplandag, die in het teken staat van inspiratie, kennismaken met je groep en overzicht krijgen over je programma van het eerste semester.

Februari instroom:
Deeltijd regulier + compact + zij-instroom- dag
Datum: 4/5/6 februari (afhankelijk van de indeling van jouw lesdag) van 8.30 uur tot uiterlijk 17:00 uur. In alle lesweken erna heb je les van 08:30 uur tot uiterlijk 18:00 uur.
Deeltijd regulier – middag/avond
Datum: 6 februari van 13:00 uur tot uiterlijk 21:00 uur. In alle lesweken erna heb je les van 13:00 uur tot 22:00 uur.

September instroom:
Datum: 2/3/4 september (afhankelijk van de indeling van jouw lesdag en lesmoment)

Boekenlijst

In de boekenlijst wordt onderscheid gemaakt tussen ‘verplichte’ en ‘aanbevolen’ literatuur. De verplichte literatuur is noodzakelijk voor het volgen van de colleges. De aanbevolen literatuur op de boekenlijst behoort niet tot de verplichte lesstof. Schaf deze pas aan nadat je hebt overlegd met de docent. In onze Onderwijswerkplaats (OWP) kun je ook een exemplaar van de verplichte boeken lenen of inkijken.

Boeken bestellen

Je kunt de boeken online bestellen bij Studie Bijdehand.
De linkjes naar de boekenlijsten volgen nog. LET OP! Onderstaand zijn de boekenlijsten van vorig studiejaar, zo krijg je vast een indruk. Wacht met bestellen totdat de juiste boekenlijst hier online staat.

  • Voorbeeldlijst Deeltijd regulier 2023-2024 (DR-1) dag en middag: boekenlijst 
  • Voorbeeldlijst Deeltijd compact 2023-2024(DC-1): boekenlijst 
  • Voorbeeldlijst Zij-instroom 2023-2024 (DC-1): boekenlijst

 

Kosten studieboeken

Reserveer voor de verplichte literatuur ongeveer €500 voor het eerste studiejaar.

Tweedehands/ digitale boeken

We do more, we give more! Voor tweedehandsboeken check je het beste onze Facebook groep Thomas More Bookclub. Hier doneren of verkopen onze net afgestudeerden studenten hun studieboeken. Plaats gerust een berichtje naar welke boeken je op zoek bent of reageer op het aanbod wat al online staat*. Ook andere aanbieders bieden tweedehands boeken aan. Let er in alle gevallen goed op dat je de juiste druk aanschaft. Ook kun je er ook voor kiezen boeken digitaal aan te schaffen.

*Thomas More Hogeschool biedt hier enkel een platform voor het uitwisselen van studieboeken tussen studenten. Wij zijn geen verkopende partij en daarmee niet aansprakelijk.

Leren in de praktijk (stage) is een belangrijk onderdeel van je studie. Het is voor ons belangrijk om te weten of wij een stageplek voor je gaan zoeken of dat je al werkt op een school waar je kunt leren in de praktijk. In dit formulier kan je aangeven of je al een werkschool hebt, in dat geval willen wij graag de naam en de adresgegevens van de school ontvangen. Heb je geen werkschool, dan gaan wij op zoek naar een praktijkplaats en is het voor ons fijn om te weten op welke dag(en) je beschikbaar bent en welke vervoersmogelijkheden je hebt. 
Bij aanvang van je studie kan je in ons systeem Stageplein zien op welke school je gaat leren in de praktijk indien je geen werkschool hebt. 

Café 80

Op de eerste verdieping van de Hogeschool vind je ons gezellige Café 80. Bestel hier je bakkie koffie, vers croissantje of gezonde lunch en neem even een pauze van je studie. Bij lekker weer zijn de deuren naar het terras open en zit je heerlijk in de zon.

cafe 80

Veelgestelde vragen
  • Hoe wordt het collegegeld afgeschreven?

    Om je inschrijving definitief te maken, is het nodig om via Studielink je digitale machtiging af te geven voor het betalen van het collegegeld. Dit doe je in Studielink onder het tabblad ‘Betaling’. Je machtiging moet vóór 31 augustus afgegeven zijn, anders kan je niet aan je studie beginnen. Let op: als iemand anders je studie betaalt, dan moet deze persoon de machtiging ook uiterlijk 31 augustus hebben bevestigd. Kijk voor meer informatie op deze pagina van Studielink.

    Schrijf je je uiterlijk 31 augustus uit? Dan vervalt je afgegeven digitale machtiging automatisch.

  • Hoe ziet de stage eruit voor de vierjarige voltijd pabo?

    Je loopt vanaf het eerste tot en met het derde jaar ieder semester stage. Wij noemen dat leren in de praktijk. Hierdoor maak je snelle verbindingen tussen theorie en de praktijk. Zo kan je real life alles wat je geleerd hebt op de basisschool toepassen. En andersom. Wat je op je stageschool hebt geleerd, kun je ook weer inbrengen in de opleiding.

    In het eerste semester van het eerste leerjaar begin je met twee oriëntatiestages. Hierdoor kun je direct ervaringen op doen op verschillende scholen en in diverse leeftijdsgroepen. Van montessori tot jenaplan, van regulier tot sbo, van kleuters tot bovenbouw… alles is mogelijk! Vanuit het praktijkbureau ontvang je een uitnodiging om je voorkeuren op te geven voor deelnemende scholen.

    Je gaat met medestudent(en) naar de basisscholen. Dit jaar zijn de studenten op vrijdagen in de stage, voor komend studiejaar wordt dit nog bekeken en besproken met de basisscholen. Je bent tijdens collegeweken één dag in de stage, naast twee praktijkweken in elk semester.

    Vanaf semester 2 ga je ieder semester leren in de praktijk in een andere groep. Je begint met de middenbouw (groep 4/5/6) bij stage 2.

  • Ik heb een functiebeperking; wat zijn de mogelijkheden voor mij?

    Als je een functiebeperking hebt zoals dyslexie, dan snappen we dat je mogelijk vragen hebt over hoe we hiermee omgaan tijdens jouw studie en toetsmomenten. Stel je vragen aan onze collega’s van de afdeling Studentzaken via studentzaken@thomasmorehs.nl. Zij helpen je verder.

  • Hoe ziet de stage eruit voor de driejarige voltijd pabo?

    In dit driejarige traject worden onderdelen van het reguliere programma aangepast en is zelfstudie een belangrijk onderdeel. Je bent meer in de praktijk. Op maandag en dinsdag ben je op je stageschool. Daarnaast zijn er per semester ook twee praktijkweken.

    Je begint je stage in semester 1 in de middenbouw (groep 4/5/6). Het tweede semester leer je in de praktijk in de bovenbouw (groep 7/8) of in de onderbouw (groep 1/2). Je mag dan zelf kiezen in welke bouw je leert in de praktijk.

  • Hoe ziet de stage eruit voor de deeltijd pabo?

    Flexibele deeltijd (2,5 – 4 jaar)

    Je loopt elk semester één dag per week stage op een basisschool. Wij noemen dat leren in de praktijk. In veel gevallen zal de basisschool ook al je werkomgeving zijn, bijvoorbeeld als onderwijsassistent. We vinden het belangrijk dat je verschillende scholen ziet. Vandaar dat we de mogelijkheid bieden om per jaar één semester te leren in de praktijk op je werkschool. Het andere semester leer je op een andere school. Dat kan binnen het bestuur waar je werkt. We vinden diversiteit erg belangrijk: verschillende scholen, in verschillende bouwen en met verschillende leeftijdsgroepen.

    Het eerste semester leer je in de praktijk in de groepen 4 t/m 8. Het tweede semester ook, maar dan in een andere groep en op een andere school. Heb je bijvoorbeeld het eerste semester meegelopen met groep 5, dan word je voor semester twee geplaatst in groep 4/6/7 of 8.

    Compacte deeltijd & zij-instroom

    Je loopt elk semester één dag per week stage op een basisschool. Wij noemen dat leren in de praktijk. Het is mogelijk dat de basisschool ook al je werkomgeving is, of dat een basisschool in de loop van het eerste jaar je werkomgeving wordt. Wanneer je een werkschool hebt, mag je daar ook leren in de praktijk. Maximaal één keer per jaar. Heb je bij aanvang van de opleiding al een werkschool, dan kun je daar starten met leren in de praktijk en ga je in het tweede semester naar een andere school. Je gaat in ieder geval op twee verschillende scholen werken.

    Het eerste semester leer je in de praktijk in de middenbouw (groep 4/5/6) en het tweede semester in de bovenbouw (groep 7/8). In jaar twee begin je vervolgens in de onderbouw (groep 1/2/3) en de laatste stage is een vrije keuze. Aan het einde van elk semester sta je een hele week voor je stageklas.