Start je 1 september als eerstejaars verkorte deeltijd opleiding of de reguliere deeltijd opleiding aan Thomas More Hogeschool? Maak dan nu gebruik van het STAP-budget (Stimulans ArbeidsmarktPositie). Per studiejaar kun je tot €1.000,- terugkrijgen voor jouw deeltijdopleiding.

KOM IK IN AANMERKING?

Voorwaarden aanvragen STAP-budget

Het STAP-budget kun je zelf aanvragen via het UWV. Of je het budget toegekend krijgt, hangt van een aantal factoren af:

  • Je bent 18 jaar of ouder en ontvangt nog geen AOW;
  • Je hebt geen recht op studiefinanciering, je ontvangt geen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten of lerarenbeurs. Je kunt met STAP-budget wel gebruik maken van het LevenLangLerenKrediet;
  • Je hebt een EU-burgerschap of je bent partner van een EU-burger;
  • Je bent volksverzekerd (dit houdt in dat je in de periode van 27 maanden tot 3 maanden voorafgaand aan de subsidieaanvraag ten minste zes maanden in Nederland hebt gewoond, gewerkt of een uitkering hebt gehad);
  • Je hebt dit kalenderjaar nog geen aanspraak gemaakt op het STAP-budget en er is nog STAP-budget beschikbaar;
  • Je mag de opleiding nog niet gestart zijn als je het STAP-budget aanvraagt;
  • Je moet je opleiding starten binnen drie maanden na de aanvraagtermijn;
  • Je moet je aanvraag minimaal vier weken voor de start van je studie indienen;
  • Als je tussentijds stopt met de studie heb je geen recht op het STAP-budget.

Het UWV heeft een handige check gemaakt die je kunt doorlopen om te zien of je in aanmerking komt. Doe de check.

Hoe vraag je STAP-budget aan?

Stap 1: Inschrijven via Studielink

De eerste stap is je inschrijven voor onze pabo via Studielink. Kies voor verkorte deeltijd (compact) of deeltijd regulier.

Inschrijven via Studielink

Stap 2: STAP-aanmeldbewijs aanvragen bij TMH

Na je inschrijving in Studielink willen wij graag weten dat je in aanmerking wilt komen voor het STAP-budget. Je laat ons dit het beste weten via onze afdeling Studentzaken met een mail naar studentzaken@thomasmorehs.nl. Na aanmelding checken wij je inschrijving in Studielink en beoordelen wij of je per 1 september kunt voldoen aan de inschrijfvoorwaarden van de door jouw gekozen opleiding. Voldoe je? Dan sturen wij het STAP-aanmeldbewijs.

Stap 3: Vraag het STAP-budget aan bij het UWV

Het STAP-budget is een subsidie die wordt uitgegeven door de overheid. Met het STAP-aanmeldbewijs die je van ons hebt gekregen, kun je het budget aanvragen bij het UWV.

Wees er snel bij
Elke 2 maanden start een aanvraagperiode waarin een bepaald budget verdeeld wordt over alle aanvragen. Het kan gebeuren dat het budget al op is als je een aanvraag wilt doen. Daarom is het belangrijk dat je jouw STAP-aanmeldbewijs hebt ontvangen voordat de aanvraagperiode start.  Kijk op deze pagina van de Rijksoverheid wanneer de volgende aanvraagperiode start.

Aanmelden via de portal van het UWV
Meld je aan op de eerste dag van de aanvraagperiode via de portal van het UWV. Om in te loggen heb je een DigID nodig. In de portal selecteer je de opleiding die je gaat volgen. Het aanmeldbewijs kun je dan uploaden. Je ontvangt van het UWV bericht als het STAP-budget aan jou is toegekend.

Stap 4: Verrekening van jouw collegegeld

Zodra het UWV jouw aanvraag heeft goedgekeurd, controleren wij deze toekenning. Hierna verrekenen we het ontvangen STAP-budget met jouw collegegeld. Een goede start voor je opleiding!

PRAKTISCHE INFORMATIE

Handige links over het STAP-budget

  • Rijksoverheid
    Je vindt hier uitleg over het STAP-budget, de voorwaarden, hoe je STAP-budget aanvraagt etc.
    Naar rijksoverheid.nl
  • UWV
    Je vindt hier informatievideo’s, algemene voorwaarden en nog veel meer.
    Naar uwv.nl

Veelgestelde vragen over het STAP-budget

Meer informatie of vragen?

Contact
Chantal & Madeleine

Chantal & Madeleine

Studentzaken