Nieuws

Protest tegen bezuinigingen: Meer of minder onderwijs?

4 december, 2024 5 Minuten Onderwijs

Op 3 december kregen wij een inspirerend werkbezoek van Maurice Limmen, voorzitter van Vereniging Hogescholen. Hij ging samen met onze directie, bestuur, teamleiders en studenten in gesprek over de terechte zorgen over het niveau van de basisvaardigheden bij leerlingen én studenten. En over het groeiende lerarentekort.

Werkbezoek Maurice Limmen

 

Deze week stemt de Tweede Kamer over het plan van het kabinet om €1,9 miljard te bezuinigen, waarvan €1 miljard op hoger onderwijs. Ruim 25.000 mensen kwamen al in actie om hun stem te laten horen bij protesten in Den Haag.
De deadline ligt op 5 december, de dag dat er in de Tweede Kamer over de onderwijsbegroting gestemd wordt.

Lees hier een overzicht van de ontwikkelingen van de afgelopen dagen.

Lerarenopleidingen: tekorten wegwerken en basisvaardigheden vergroten

De samenleving en politiek maken zich terecht zorgen over de toenemende tekorten en het afnemende niveau van de basisvaardigheden bij leerlingen én studenten. De hbo-lerarenopleidingen pakken hierin hun verantwoordelijkheid en daarom zetten wij met onze pabo op een innovatieve wijze vol in op:

1. het vergroten van de zij-instroom in het onderwijs door maatwerk-trajecten (LevelUp);
2. het vergroten van de bijscholingsmogelijkheden voor mensen die werken in het onderwijs, via de Thomas More Academie (Thomas More Academie).
3. In partnerschap met basisscholen wordt extra geïnvesteerd in de kwaliteit van reken- en taal onderwijs.

 

Vanuit het hbo zouden we landelijk nog veel meer willen doen aan het lerarentekort en basisvaardigheden. De politiek kan daarbij helpen door in ieder geval de volgende dingen te doen:

  • Bezuinig juist nu niet op het hbo, want dit gaat ten koste van pabo’s en lerarenopleidingen in het hele land.
  • Zorg in plaats daarvan voor meer structurele financiële ruimte voor lerarenopleidingen om zij-instromers op te leiden voor het leraarschap. Hogescholen verzorgen nu al bijscholing van leraren, maar zij breiden dit graag uit. Het zou helpen als een leven lang ontwikkelen een wettelijke taak wordt van hogescholen.
  • Stop met het overvoeren van het curriculum van de lerarenopleidingen. De kern van het prachtige lerarenvak in de zin van pedagogiek en basisvaardigheden in verbinding met de andere vakken, moet weer meer centraal staan.

Lerarentekorten

Er is een landelijk tekort aan leraren van bijna 10.000 fte en naar verwachting blijft dat groeien. In de grote steden en in het westen van Nederland en in krimpregio’s groeien de lerarentekorten harder. Extra pijnlijk is dat de tekorten over het algemeen groter zijn op scholen met veel leerlingen met onderwijsachterstanden.
Al met al verlaat een steeds grotere groep leerlingen onvoldoende gecijferd en geletterd de school.

Om de tekorten tegen te gaan zetten de hbo-lerarenopleidingen vol in op het vergroten van het aantal ‘zijinstromers’; mensen die vanuit een andere sector de stap naar het leraarschap zetten. Ongeveer 40% van de beroepsbevolking heeft interesse om te gaan werken in het onderwijs. Met het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen hebben de hbo-lerarenopleidingen een flinke slag gemaakt om goed in te kunnen spelen op de behoeften van de verschillende doelgroepen, om het praktijkleren te versterken. Om de implementatie van het bestuursakkoord volledig succesvol te laten zijn, hebben de hbo-lerarenopleidingen incidenteel extra middelen nodig voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van toetsing, passend bij de onlangs vastgestelde Wet leeruitkomsten hoger onderwijs.

De hbo-lerarenopleidingen willen hun aantrekkingskracht vergroten door meer ruimte aan leraren in opleiding te bieden om zich tijdens de opleiding te specialiseren of juist te verbreden. Daarnaast willen de opleidingen voorkomen dat leraren na hun start onnodig uitvallen. Veel voorkomende oorzaken daarvan zijn
de werkdruk en beperkte autonomie. Een belangrijke manier om meer startende leraren te behouden voor het onderwijs is om ze beter te begeleiden.

Voor een aantrekkelijk beroepsperspectief is het daarnaast essentieel om de ontwikkelings- en professionaliseringsmogelijkheden verder te vergroten. De lerarenopleidingen zijn daarom samen met OCW en de partners uit de sector het Groeifondsprogramma Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) begonnen. Lerarenopleidingen moeten een wettelijke taak krijgen in het faciliteren van de begeleiding van startende leraren en het van een leven lang ontwikkelen van deze belangrijke doelgroep.

Basisvaardigheden

De hbo-lerarenopleidingen hebben veel te bieden om het niveau van de basisvaardigheden te verbeteren. Om te checken of studenten de vereiste basiskennis hebben en ze eventuele achterstanden weg kunnen werken op het gebied van rekenen en wiskunde leggen pabo-studenten een rekentoets af in het eerste studiejaar die zij succesvol moeten afronden. Ook leggen zij eindtoetsen af voor rekenen en taal. Studenten die in het voortgezet onderwijs of het mbo willen gaan werken, moeten landelijke toetsen halen op hun vakgebied – het vak of de vakken waarin ze willen gaan lesgeven. De hbo-lerarenopleidingen willen graag een pilot voortgangstoetsing starten met de landelijke kennistoets, te beginnen met de basisvaardigheden. Zo kunnen de studenten goed zien waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Om de implementatie van het bestuursakkoord volledig succesvol te laten zijn, hebben de hbo-lerarenopleidingen incidenteel extra middelen nodig voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van toetsing, passend bij de onlangs vastgestelde Wet leeruitkomsten hoger onderwijs. Hiervoor zijn eenmalig aanvullende middelen nodig.

Vereniging Hogescholen pleit ervoor bij het ministerie van OCW om deze inzet op te nemen in het aangekondigde Herstelplan. Helderheid over start – en vakbekwaamheid is hierbij essentieel, ook om de overvolle curricula terug te brengen naar de kern.

Instroom voor eerstejaars in opleiding voor leraar

Samen maken we het verschil!

We zijn trots dat Maurice Limmen onze innovatieve aanpak rondom het versterken van basisvaardigheden en het aanpakken van het lerarentekort heeft ervaren. Samen met partners in het onderwijs en de politiek hopen we deze uitdagingen blijvend aan te pakken.

Dank voor het bezoek en de waardevolle gesprekken Maurice Limmen!
We kijken uit naar verdere samenwerking en hopen dat het ministerie onze missie blijft steunen!

Direct aanmelden of meer informatie

Kom naar de open dag Neem contact op
Chantal & Madeleine

Chantal & Madeleine

Studentzaken