Er is een landelijk tekort aan leraren van bijna 10.000 fte en naar verwachting blijft dat groeien. In de grote steden en in het westen van Nederland en in krimpregio’s groeien de lerarentekorten harder. Extra pijnlijk is dat de tekorten over het algemeen groter zijn op scholen met veel leerlingen met onderwijsachterstanden.
Al met al verlaat een steeds grotere groep leerlingen onvoldoende gecijferd en geletterd de school.
Om de tekorten tegen te gaan zetten de hbo-lerarenopleidingen vol in op het vergroten van het aantal ‘zijinstromers’; mensen die vanuit een andere sector de stap naar het leraarschap zetten. Ongeveer 40% van de beroepsbevolking heeft interesse om te gaan werken in het onderwijs. Met het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen hebben de hbo-lerarenopleidingen een flinke slag gemaakt om goed in te kunnen spelen op de behoeften van de verschillende doelgroepen, om het praktijkleren te versterken. Om de implementatie van het bestuursakkoord volledig succesvol te laten zijn, hebben de hbo-lerarenopleidingen incidenteel extra middelen nodig voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van toetsing, passend bij de onlangs vastgestelde Wet leeruitkomsten hoger onderwijs.
De hbo-lerarenopleidingen willen hun aantrekkingskracht vergroten door meer ruimte aan leraren in opleiding te bieden om zich tijdens de opleiding te specialiseren of juist te verbreden. Daarnaast willen de opleidingen voorkomen dat leraren na hun start onnodig uitvallen. Veel voorkomende oorzaken daarvan zijn
de werkdruk en beperkte autonomie. Een belangrijke manier om meer startende leraren te behouden voor het onderwijs is om ze beter te begeleiden.
Voor een aantrekkelijk beroepsperspectief is het daarnaast essentieel om de ontwikkelings- en professionaliseringsmogelijkheden verder te vergroten. De lerarenopleidingen zijn daarom samen met OCW en de partners uit de sector het Groeifondsprogramma Nationale Aanpak Professionalisering Leraren (NAPL) begonnen. Lerarenopleidingen moeten een wettelijke taak krijgen in het faciliteren van de begeleiding van startende leraren en het van een leven lang ontwikkelen van deze belangrijke doelgroep.