Uit onderzoek blijkt dat de toetsen niet aansluiten bij het praktijkgericht onderwijs in het mbo. Daarnaast geven de toetsen een beperkte blik op wat nodig is voor studenten om op de Pabo succesvol te kunnen zijn. De Vereniging Hogescholen, LOBO, de MBO-Raad en het ministerie van OCW bieden als alternatief voor de toelatingstoetsen een ontwikkelingsgericht portfolio. De scholen in de regio hebben de kans meteen aangegrepen omdat het aanbod in het voordeel is van de Rotterdamse studenten.
Het portfolio geeft de kans om de focus te verleggen en niet alleen aandacht te besteden aan kennisoverdracht in de lessen, maar ook na te denken over de toepassing van kennis. Hoe kan je kinderen in het basisonderwijs betekenisvol laten leren in de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek? Zo doen de studenten in dit keuzedeel niet alleen kennis op, maar ook de vaardigheden die ze straks op de Pabo nodig hebben.
‘Het portfolio is ons veel meer op het lijf geschreven. We kunnen het werk beter spreiden en we hebben meer eigen inbreng.’
Claudia, student Zadkine
‘Ik ben een groot voorstander van deze werkwijze. Hierdoor stellen wij studenten in staat om praktijkgericht aan de slag te gaan met de toelatingseisen van de Pabo. Op deze manier geven wij iedere student een eerlijke kans.’
Lois, docent Albeda
‘Heel fijn dat er nu mogelijkheden en kansen voor studenten zijn om op een soepele manier door te stromen naar de pabo.’
Wendy, docent Da Vinci College