fbpx

Wat kan het lectoraat voor jou betekenen?

Je pedagogische professionaliteit versterken
Door op een gedisciplineerde manier met elkaar in gesprek te gaan en te proberen te begrijpen wat er nu precies gebeurt op pedagogische sleutelmomenten, kunnen we op het spoor komen wat nu eigenlijk richting geeft aan je handelen. In je eigen praktijkervaringen ligt pedagogische wijsheid verborgen. Door die naar boven te halen in gestructureerde reflectiegesprekken volgens een door het lectoraat ontwikkelde methodiek, krijg je meer zicht op de pedagogische dimensie van je onderwijs. Zo ontwikkelen we met elkaar een pedagogische vaktaal en een gezamenlijke reflectiepraktijk waarmee je als leraar en als schoolteam je pedagogische professionaliteit kunt versterken.

Anders verantwoorden
Je bewust worden van de pedagogische dimensie van wat je doet in je onderwijspraktijk, kan ook helpen om op een andere manier je onderwijspraktijk te verantwoorden, die recht doet aan de volle breedte van de kwaliteit van je onderwijs. Naast toetsresulaten en uitkomsten uit enquêtes die de sociale veiligheid op school in kaart brengen, kun je dan ook de pedagogische kwaliteit van je handelen in het domein van persoonsvorming laten zien.

Rouwverwerking
Wat gebeurt er tussen leraren en kinderen op het moment dat er iemand dood gaat – een ouder van een kind, een leraar in de school, een klasgenoot? Onderzoeker Jos van den Brand (docent Godsdienst en Levensbeschouwing, docent Onderzoek) houdt zich bezig met deze thematiek.

Ouderbetrokkenheid, buurtbetrokkenheid
Wat gebeurt er in de relatie tussen school en wijk als verschillende opvoeders in de gemeenschap in en om de school met elkaar in gesprek gaan over pedagogische sleutelmomenten? Wat zijn in de beleving van kinderen positieve opvoedervaringen? Meike de Bruijn (docent Pedagogiek en Superdiversiteit) houdt zich bezig met deze thematiek in en rond de superdiverse school.

02

Vrije ruimte en dialoog
Hoe kunnen we de pedagogische kwaliteit versterken van reflectiegesprekken met studenten en docenten in de opleiding over het eigen handelen in de onderwijspraktijk? Rudolf Kampers (Socratisch Gespreksleider en studentbegeleider) houdt zich bezig met deze thematiek en verzorgt cursussen en trajecten in Socratische Gespreksvoering, Vrije Ruimte en Dialoog en Burgerschapsvorming.

Teamontwikkeling en schoolorganisatie
Lerarenteams in Rotterdamse basisscholen die willen weten hoe ze uitdrukking kunnen geven aan de pedagogische dimensie van hun onderwijs, onderzoeken in gesprek met elkaar pedagogische sleutelmomenten uit hun eigen praktijkervaring en versterken zo hun pedagogische professionaliteit.
Individuele leraren en schoolleiders kunnen op een soortgelijke manier met deze thematiek aan de slag in een Community of Practice aan de Thomas More Hogeschool. Deze CoP bestaat uit een groep mensen uit verschillende onderwijspraktijken, en die zich bezighoudt met het zoeken naar taal voor en versterking van het pedagogisch handelen.
In schoolteams en in de CoP kan ook de vraag aan de orde komen: In hoeverre voelen leraren zich gezien als professional met hart en ziel, en hoe is dat van invloed op de mate waarin leraren zich uitgenodigd en uitgedaagd voelen om hun professionele ruimte te pakken en zich ‘op een volwassen manier’(zie kader) tot hun beroep te verhouden?
Hester IJsseling (lector; voorheen groepsleerkracht en intern begeleider) houdt zich met deze thematiek bezig.

Meer muziek in de klas
Op welke manier kan de beleving van muziek en andere kunstuitingen een rol spelen in de pedagogische dimensie van het onderwijs?

Taal
Hoe kunnen scholen in hun taalonderwijs ruimte openen voor de stem van de leerling en wat kan dat betekenen voor de pedagogische dimensie van het onderwijs?

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter