fbpx

Onderzoeksgroep

De onderzoekers doen verslag van hun onderzoek op deze website, in vakbladen, brochures, lezingen en workshops bij onderwijsinstellingen.

Dr. Hester IJsseling

Hester IJsseling foto lucy lambriex zie binnenzijde 8890 kleur web vierkant

Dr. Hester IJsseling (1967) is sinds mei 2017 lector Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool. Ze was van 2003 tot 2017 leraar en intern begeleider in het primair onderwijs. Voorafgaand aan haar onderwijsloopbaan is zij gepromoveerd in de filosofie.

Publicaties:


Dr. Jos van den Brand

josvdbrand

Jos van den Brand (1961) werd geboren in Roermond en groeide op in Tegelen. Na het afronden van de pedagogische academie in Venlo in 1984, studeerde hij pastoraaltheologie en spiritualiteit aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (cum laude). Daarna werkte hij als studentenpastor in Den Haag en als identiteitsbegeleider bij WSKO in het Westland. Van 2007 tot 2013 combineerde hij de laatstgenoemde functie met de functie van wetenschappelijke medewerker bij het toenmalige Instituut voor Katholieke Onderwijs (IKO) van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Aan deze universiteit promoveerde hij in 2017 in de empirische religiewetenschappen. Zijn dissertatie gaat over de samenhang tussen het levensverhaal van leraren enerzijds en hun pedagogische handelingsoriëntatie anderzijds. Zijn promotoren waren de religiewetenschapper prof. dr. Chris Hermans en de methodoloog prof. dr. Piet Verschuren. Hij woont in Den Haag en is getrouwd met Léonne Zwaal en vader van Lunet en Stef van den Brand. Zijn hobby’s zijn fietsen, hardlopen en zingen.

Publicaties:
Over levensdoelen van leraren


Rudolf Kampers MSc.

Rudolf Kampers

Rudolf Kampers (1971) is sinds september 2017 verbonden aan de Thomas More Hogeschool als lid van de onderzoeksgroep van het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel. Binnen dat lectoraat doet hij onderzoek naar de kwaliteit van reflectie op het handelen van studenten en leraren. Welke soorten reflectiegesprekken kunnen worden ingezet om die kwaliteit te verhogen? Hoe creëren we vrije ruimte in de school om persoonlijke ervaringen goed te onderzoeken? De onderzoekende houding van de gespreksleider en de deelnemers is een voorwaarde voor ieder reflectie-/onderzoeksgesprek. Rudolf heeft ruim tien jaar ervaring in het leiden en observeren van socratische gesprekken en het verzorgen van cursussen socratische gespreksvoering vanuit de maatschap Leren Filosoferen. Hij is samen met Jan Ewout Ruiter auteur van Filosoferen aan de keukentafel (Scriptum, 2015). Klik hier voor meer informatie en een filmpje (5min.) over het onderzoeksgesprek in het onderwijs.

 

Pieter Boshuizen

20171010 3S2A0625 c TedVA

Pieter Boshuizen (1991) is in de Randstad opgegroeid in een familie vol van onderwijzers en docenten. In 2017 studeerde hij cum laude af in de onderwijskunde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hoewel een promotietraject lonkte, gaf Pieter de voorkeur aan onderzoek dichtbij de praktijk. Binnen het lectoraat houdt hij zich bezig met het pedagogisch handelen van leraren in het primair onderwijs, met name op die momenten dat er gevoelige onderwerpen in de klas ter sprake komen. Als onderzoeker beweegt hij zich tussen onderwijskunde en pedagogiek en zoekt hij naar een vormgeving van het onderwijs waarin kinderen zoveel mogelijk tot recht kunnen komen.

Meike de Bruijn MSc.

MeikedeBruijn 170522 5

Meike de Bruijn MSc. is sinds 2014 verbonden aan de Thomas More Hogeschool als docent Pedagogiek, projectleider Thomas More Opleidingsschool en projectleider Superdiversiteit. In 2011 behaalde zij haar Master Culturele Antropologie met een onderzoek naar de verschillende institutionele benaderingen van kindertijd bij Saamaka kinderen in Paramaribo door het gezin en school, en hoe deze verschillen ervaren worden door kinderen.
Binnen het lectoraat doet zij onderzoek naar de vraag wat het teweeg brengt in de relatie tussen school en ouders, wanneer opvoeders in en om de school met elkaar in gesprek gaan over pedagogische sleutelmomenten. De bedoeling van het onderzoek is andere perspectieven op opvoeding te openen en daardoor de relatie tussen opvoeders in de school en in de wijk te versterken.

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Twitter