fbpx

Professionaliseren met hart & ziel

Samen leren en samen leven in een wereldstad

LECTOR

Hester IJsseling foto lucy lambriex zie binnenzijde

  dr. Hester IJsseling
Thomas More Hogeschool

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Wie lesgeeft, weet dat onderwijs altijd meer is dan lesdoelen halen, toetsresultaten verbeteren en orde houden. Aan alles wat er in de klas gebeurt, vórmen kinderen zich, en leraren begeleiden hen daarbij. Wat daar gebeurt, dat is de ziel van het onderwijs, daar gaat een onderwijshart naar uit. We noemen dat de pedagogische dimensie van het onderwijs.

Wie in het onderwijs werkt, wil niet alleen maar emmertjes vullen: die wil een vuurtje aansteken. Die wil bij kinderen het verlangen wekken om zich te verbinden met wat we met elkaar aan het doen zijn in de school en in de samenleving.
 
Al weet je nooit zeker of er een vonk zal overspringen, áls het gebeurt lijkt het te zijn op het moment dat een kind zich echt gezien voelt, niet alleen zoals het is, maar ook als iemand die iets nieuws, iets goeds kan beginnen. Het begint, met andere woorden, met vertrouwen en mogen oefenen. Je zou ook kunnen zeggen: het begint met geloof, hoop en liefde.
 
In een superdiverse wereldstad als Rotterdam groeien kinderen op die - misschien meer dan elders - te maken krijgen met lage of zelfs negatieve verwachtingen. Dat doet een beroep op leraren om juist ook díe kinderen te zien als jonge mensen die iets goeds in de wereld teweeg kunnen brengen. Om ze, ook als het moeilijk wordt, toch telkens weer met vertrouwen uit te nodigen om hun stem te laten horen en initiatief te nemen.

ONDERWIJSPRAKTIJK

De onderwijspraktijk is heel complex. Hoe goed je je ook voorbereidt, om de haverklap gebeuren er dingen die je niet had voorzien. In ons verlangen om zo effectief mogelijk te werken aan kwalificatie en socialisering, wordt van alles in het werk gesteld om de complexiteit te structureren, bijvoorbeeld door het werken met vaste groepen in een lokaal, een vast programma, methoden, standaardtoetsen en instructiemodellen. Zulke structuren zijn heel nuttig om de complexiteit hanteerbaar te maken, maar ze hebben ook een prijs: als we er te ver in gaan, blijft er geen ruimte over voor het eigen initiatief van kinderen en leraren. Er blijft geen ruimte open waarin kinderen kunnen uitvinden hoe ze zich willen verhouden tot alles wat we aandragen. Terwijl, om te kunnen oefenen met zelf op een goede manier initiatieven nemen en op een volwassen manier in de wereld zijn, is er - zowel voor kinderen als voor leraren - vrije ruimte nodig in het onderwijs. 

Ruimte open laten brengt onvoorspelbaarheid met zich mee – en zeker in een superdiverse wereldstad kan dat extra spannend zijn. Daarmee om leren gaan, je durven openstellen en in de interactie met kinderen steeds weer de mogelijkheden zien om een vuurtje te ontsteken, dat is naar ons idee ‘professionaliseren met hart en ziel’.

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter