
Veel meer meester
Meesters zijn schaars in het basisonderwijs. Om meer mannen te interesseren voor een baan in het basisonderwijs is de campagne Veel Meer Meester! gestart. Op Thomas More Hogeschool is er binnen de voltijdopleiding aandacht voor de man-vrouwbalans in de klas.
Waarom zijn er meer mannen nodig in het onderwijs?
Er zijn minder meesters dan juffen in het basisonderwijs, maar waarom is het belangrijk dat de verhouding meer in balans raakt? Zoals in elke werkomgeving is een divers team goed voor een gebalanceerde cultuur op de werkvloer, een divers team maakt ook een school sterker. Meer variatie in het lerarenaanbod zorgt voor diverser lessen en daarmee een bredere ontwikkeling van kinderen. Het is leuk en goed voor kinderen om veel verschillende leraren te hebben, mannen en vrouwen.
"Ik vind het wel heel leuk, want ik heb nooit eerder een meester gehad."
Amine
Wij hebben mannelijke studenten geïnterviewd over hoe zij de opleiding ervaren als mannelijke student. In deze video is meester Barend de Jong aan het woord en enkele van zijn leerlingen over hoe het is om een meester te zijn of les te hebben van een meester.
“Juist de verschillende belevingswerelden en de manier van lesgeven van mannen en vrouwen leren kinderen op een andere manier naar dingen kijken.”
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker
Wat gebeurt er in Rotterdam?
Onderzoek is belangrijk, maar Rotterdam zou Rotterdam niet zijn als de handen niet al uit de mouwen waren gestoken. Op Thomas More Hogeschool is er veel aandacht voor wetenschap, technologie en sport middels het onderzoekend leren en de minor bewegingsonderwijs, de no-nonsense aanpak sluit goed aan bij mannen. Tijdens de lessen is er veel ruimte voor eigen inbreng en direct actief aan de slag gaan.
"Wat mij veel geholpen heeft tijdens mijn stageperiode waren de mentoren die zeer direct waren naar mij en duidelijk hun verwachtingen uitspraken."
Meester Barend de Jong
Meer weten?
- Eck, van E., I. Heemskerk, I. & Vermeulen, A.C.A.M. (2004). ‘Paboys gezocht! Wat maakt de pabo en het werken op de basisschool aantrekkelijker voor mannen.’ In opdracht van het Sectorbestuur Onderwijsmarkt.
- Leraar 24, De man voor de klas in het PO
- Poot, A. & Oldenbeuving, H. (2012) ‘Mannen voor de klas, Resultaten en aanbevelingen.’ In opdracht van Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.