fbpx

Onderzoeksgroep

De onderzoekers doen verslag van hun onderzoek op deze website, in vakbladen, brochures, lezingen en workshops bij onderwijsinstellingen.

Dr. Hester IJsseling

Hester IJsseling foto lucy lambriex zie binnenzijde 8890 kleur web vierkant

Dr. Hester IJsseling (1967) is sinds mei 2017 lector Professionaliseren met hart en ziel aan de Thomas More Hogeschool. Ze was van 2003 tot 2017 leraar en intern begeleider in het primair onderwijs. Voorafgaand aan haar onderwijsloopbaan is zij gepromoveerd in de filosofie.

Publicaties:


Dr. Jos van den Brand

josvdbrand

Jos van den Brand (1961) werd geboren in Roermond en groeide op in Tegelen. Na het afronden van de pedagogische academie in Venlo in 1984, studeerde hij pastoraaltheologie en spiritualiteit aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (cum laude). Daarna werkte hij als studentenpastor in Den Haag en als identiteitsbegeleider bij WSKO in het Westland. Van 2007 tot 2013 combineerde hij de laatstgenoemde functie met de functie van wetenschappelijke medewerker bij het toenmalige Instituut voor Katholieke Onderwijs (IKO) van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Aan deze universiteit promoveerde hij in 2017 in de empirische religiewetenschappen. Zijn dissertatie gaat over de samenhang tussen het levensverhaal van leraren enerzijds en hun pedagogische handelingsoriëntatie anderzijds. Zijn promotoren waren de religiewetenschapper prof. dr. Chris Hermans en de methodoloog prof. dr. Piet Verschuren. Hij woont in Den Haag en is getrouwd met Léonne Zwaal en vader van Lunet en Stef van den Brand. Zijn hobby’s zijn fietsen, hardlopen en zingen.

Publicaties:
Over levensdoelen van leraren


Rudolf Kampers MSc.

Rudolf Kampers

Rudolf Kampers (1971) is sinds september 2017 verbonden aan de Thomas More Hogeschool als lid van de onderzoeksgroep van het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel. Binnen dat lectoraat doet hij onderzoek naar de kwaliteit van reflectie op het handelen van studenten en leraren. Welke soorten reflectiegesprekken kunnen worden ingezet om die kwaliteit te verhogen? Hoe creëren we vrije ruimte in de school om persoonlijke ervaringen goed te onderzoeken? De onderzoekende houding van de gespreksleider en de deelnemers is een voorwaarde voor ieder reflectie-/onderzoeksgesprek. Rudolf heeft ruim tien jaar ervaring in het leiden en observeren van socratische gesprekken en het verzorgen van cursussen socratische gespreksvoering vanuit de maatschap Leren Filosoferen. Hij is samen met Jan Ewout Ruiter auteur van Filosoferen aan de keukentafel (Scriptum, 2015). Klik hier voor meer informatie en een filmpje (5min.) over het onderzoeksgesprek in het onderwijs.

 

Pieter Boshuizen

20171010 3S2A0625 c TedVA

Pieter Boshuizen (1991) is in de Randstad opgegroeid in een familie vol van onderwijzers en docenten. In 2017 studeerde hij cum laude af in de onderwijskunde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hoewel een promotietraject lonkte, gaf Pieter de voorkeur aan onderzoek dichtbij de praktijk. Binnen het lectoraat houdt hij zich bezig met het pedagogisch handelen van leraren in het primair onderwijs, met name op die momenten dat er gevoelige onderwerpen in de klas ter sprake komen. Als onderzoeker beweegt hij zich tussen onderwijskunde en pedagogiek en zoekt hij naar een vormgeving van het onderwijs waarin kinderen zoveel mogelijk tot recht kunnen komen.

 

Roeland Vrolijk
Roeland Vrolijk

Roeland Vrolijk (1975) is sinds 2015 als opleidingsdocent Muziek verbonden aan de pabo van de Thomas More Hogeschool. Hij is verbonden aan het lectoraat Professionaliseren met Hart en Ziel en hij onderzoekt muziek in relatie tot het onderzoeksgebied. Sleutelwoorden die hem aanspreken zijn dan ook passie, relatie, alledaagse kunstbeoefening, muziekbeleving, spontaniteit, toegang tot experts en vakdisciplines.
 
Hij is projectleider ‘Muziekonderwijs geven vanuit je passie!’ en hij is als opleidingsdocent muziekdidactiek verbonden aan de Hogeschool voor de kunsten Codarts van de opleiding Docent muziek (Rotterdam). In 2017 is naast de derde druk van Nieuw Geluid ook de eerste druk van Tijd voor muziek verschenen. Deze uitgave heeft Roeland geschreven in samenwerking met Leo Aussems. Tijd voor muziek is een praktisch handboek voor zingen en muzikale vorming in de pabo.
 
In 2001 heeft Roeland de opleiding Docent muziek aan het Utrechts Conservatorium (HKU) afgerond. In 2004 heeft hij aan de HKU de, door het Nuffic als master erkende opleiding, Voortgezette Kunstopleiding afgerond. Deze opleiding bestond uit het verwerven van improvisatievaardigheden aan de piano bij Bert van de Brink en een onderzoek naar onderwijsvernieuwing voor muziek in de pabo. Gedurende deze studie is Roeland benaderd door Noordhoff Uitgevers voor het schrijven van een leermiddel voor het vak muziek op de pabo. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in het boek Nieuw Geluid. Van 2000 tot en met 2012 werkte Roeland projectmatig in het primair onderwijs als vakleerkracht muziek op diverse basisscholen en als opleidingsdocent muziek bij de pabo van de Hogeschool Inholland Rotterdam. Van 2012 tot en met 2015 heeft hij muziekonderwijs gegeven aan de Universiteit van Curaçao (UoC) in Willemstad en op basisscholen in Curaçao en Bonaire.
 
Publicaties
- Nieuw Geluid, 2009 2012 en 2017 (3e druk)
- Tijd voor muziek 2017
- Handleiding Zing-es e-book in opdracht van LKCA (2017). https://www.lkca.nl/~/media/downloads/startpaginas/muziek/zinges.pdf
 
Contact
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
muziekonderwijs Thomas More Hogeschool
Website Roeland Vrolijk
LinkedIn Roeland Vrolijk 
Instagram Roeland Vrolijk
Facebook Roeland Vrolijk

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter