Post-HBO registeropleiding jonge kind specialist

Het kind in de peuter- en kleuterfase ontwikkelt zich op een geheel eigen wijze. Spelenderwijs leert het kind de wereld te ontdekken. Dit vraagt om een specifieke pedagogische en didactische benadering.
DOEL
Je leert een beargumenteerd onderwijsaanbod voor het jonge kind te ontwikkelen en vorm te geven in de praktijk. Je doet dit vanuit een onderbouwde visie m.b.t. het jonge kind. Je kent de leerlijnen en weet hoe de ontwikkeling van het jonge kind te observeren en te registreren is. Op grond van de signalering ben je in staat om een beredeneerd onderwijsaanbod samen te stellen, uitgaande van de specifiek pedagogisch- didactische aanpak van het jonge kind.
Door het opzetten van een lerend netwerk ben je in staat om met jouw onderbouwteam het leren vanuit spel binnen de school te realiseren.

DOELGROEP
Ervaren leerkrachten met een afgeronde HBO opleiding (minimaal drie jaar ervaring) die werkzaam zijn in de onderbouw (groep 0 t/m 3) van het basisonderwijs en met hun onderbouwteam aan de slag willen gaan om het onderwijs aan het jonge kind op een hoger plan te tillen.

INHOUD
Het uitgangspunt van de opleiding is om een breed pallet aan kennis te bieden waarbij deelnemers van en met elkaar leren. De doelstellingen van de Post HBO opleiding Jonge Kind Specialist zijn gebaseerd op het competentieprofiel jonge kind (Docentennetwerk Specialisten Jonge kind, 2008) en het Utrechts kwaliteitskader voor educatie van het jonge kind (2012).
De doelstellingen worden uitgewerkt in de volgende onderwerpen:
• visies op onderwijs aan het jonge kind
• beredeneerd onderwijsaanbod in relatie tot de pedagogisch- didactische benadering van het jonge kind
• observeren van gedrag en ontwikkeling van jonge kinderen in relatie tot de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind
• leerkrachtvaardigheden die nodig zijn bij de ontwikkeling van het jonge kind
Werken in leerteams maakt deel uit van de opleiding. Daarnaast kiest elk leerteam een thema voor onderzoek en verdieping zoals:
• sociale media en kleuters
• creativiteit/muziek
• bewegingsactiviteiten/sensomotorische ontwikkeling
• wereldoriëntatie
• wetenschap en techniek
De uitkomsten van de onderzoeken worden geïntegreerd in het totaalaanbod op het gebied van taal en rekenen. Kennisoverdracht vindt plaats doordat de leerteams de eindresultaten van het onderzoek/de verdieping aan elkaar presenteren.

ORGANISATIE
Thomas More Academie

STUDIEBELASTING
Totale studiebelasting: 10 EC/280 uur

KOSTEN
€2.249,– per deelnemer

LOCATIE
Thomas More Hogeschool en de deelnemende basisscholen.

CURSUSDATA
Intake-assessment wordt in overleg gepland in juni 2018
26 september, 17 oktober, 21 november 2018 13:00-20:30 uur
16 januari, 20 februari, 20 maart, 22 mei en 12 juni 2019 13:00-20:30 uur
Les 9 en de eindassessments vallen in september/oktober 2019. De roostering hiervan wordt in een later stadium bekend gemaakt.

BIJZONDERHEDEN
Deelnemers worden bij het succesvol afronden van de opleiding opgenomen in het Abituriëntenregister en ontvangen het landelijk erkend post-hbo-diploma. Maximaal 25 deelnemers. Toelating op volgorde van binnenkomst en op basis van intake-assessments. Meer informatie over de inhoud: Marjan Groenewegen, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Share this product

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda