Visie en missie

 
Missie
Samen opleiden

Thomas More Hogeschool brengt actuele kennis en expertise van het basisonderwijs samen om leraren op te leiden voor Rotterdam en omgeving. Samen met de katholieke basisschoolbesturen willen we ervoor zorgen dat alle leerlingen in Rotterdam en omgeving de beste leraren krijgen: leraren die het verschil maken, leraren die het geloof hebben in ieder kind en dit nooit opgeven, leraren die onderwijs maken waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot levenskunstenaars.

Visie
Persoonlijke en professionele ontwikkeling gaan hand in hand

We zijn ervan overtuigd dat je geen goede leraar kan worden zonder je als mens te ontwikkelen. Persoonlijke en professionele ontwikkeling gaan hand in hand. Rotterdam is een wereldstad met een grote etnisch-culturele en economische diversiteit. Het is ook een complexe omgeving die voortdurend in beweging is. Zo’n omgeving vraagt om stevige leraren die de goede dingen doen, ook in de ogen van de kinderen. Een leraar is in ieder geval op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van pedagogiek, psychologie, reken- en taaldidactiek, kunstzinnige vorming en wereldoriëntatie. Daarnaast beschikt hij over pedagogische tact, communicatieve vaardigheden en een nieuwsgierige en onderzoekende houding. Het programma kent daarom een stevige kennisbasis, investeert in de ontwikkeling van beroepsvaardigheden en in de persoonlijke vorming van de student. Gedurende de opleiding dagen we studenten uit om hun eerder opgedane kennis en ervaringen, hun overtuigingen en handelingsrepertoire, voortdurend kritisch te onderzoeken en te verrijken en -waar nodig- bij te stellen. We bieden studenten daartoe een krachtige leeromgeving, gebaseerd op vier pijlers:

  1. Pendel tussen theorie en praktijk
    Studenten leren door voortdurend pendelen tussen theorie en praktijk. In een geïntegreerd onderwijsprogramma ervaren studenten dat wat ze leren ertoe doet bij de uitoefening van het beroep. Daarnaast ontstaan leervragen in de praktijk die studenten mee terugnemen naar de opleiding en verbonden worden aan theorie. Zo ontstaat betekenisvol leren en maken studenten verbinding tussen wat werkt in praktijk en wat bewezen is in de wetenschap.
  2. Leraar in een wereldstad
    We zijn er op gericht om de horizon van studenten te verbreden door hen te confronteren met een diversiteit aan perspectieven en praktijken. We benutten de veelzijdige mogelijkheden van de stad op het gebied van cultuur & erfgoed, technologie, de traditie van burgerschap en omgaan met verschillende talen en culturen. We moedigen studenten aan om verbinding aan te gaan, ook als het spannend is. Zo rusten we studenten toe voor het werken in een ‘superdiverse’ omgeving. 
  3. Ontwikkeling tot eigenzinnige leraar
    Studenten ontwikkelen tijdens de opleiding hun eigen visie en aanpak. We bieden studenten keuzemogelijkheden zodat zij zich kunnen profileren, gebruikmakend van hun talenten en interesses en gaan daarover steeds met studenten in gesprek. We doen daarbij een beroep op ambitie, kritisch en creatief denken, samenwerkend leren en innovatief ontwerpen van onderwijs, want de studenten van nu zijn de leraren die straks kinderen voorbereiden op een nog onbekende toekomst.
  4. Professionals in een leergemeenschap
    We benaderen onze studenten vanaf dag 1 als professionals die deel uitmaken van de leergemeenschap Thomas More Hogeschool. Dat betekent dat studenten een actieve en zelfverantwoordelijke rol hebben. Van meet af aan nodigen we ze uit om mee te denken over de verbetering van het onderwijs, om sturing te geven aan hun eigen ontwikkeling en om leeropbrengsten te verantwoorden. Op die manier leiden we studenten op tot zelfstandige en verantwoordelijke professionals, die ook na de afronding van hun studie in staat zijn zelf sturing te geven aan hun verdere ontwikkeling en aan versterking van het onderwijs in de basisscholen.

Contact

  • Bezoekadres
     
    Thomas More Hogeschool
    Stationssingel 80
    3033 HJ Rotterdam
  • Telefoon
     
    +31 (0)10 – 4657066

  • Mail
     
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

Twitter